31. juli 2011

Ostekake med selvplukkede blåbær..



Ostekake er utrolig godt, og det finnes mange variasjoner. Mine siste ostekaker har hatt forskjellige typer gele i osteblanding, men også forskjellige typer bær ol. Denne gangen ble det med blåbær fra egen hage. Eller, fra huseiers hage, men jeg har spurt om jeg får plukke, så har altså ikke vært på slang. Oppskriften jeg er bruker er denne:

Bunn:
225 g Bixit
100 g smør

Fyll:
3 dl kremfløte
3 dl rømme
100 g melis
1 ts vaniljesukker
125 g kremost naturell
1 pk gele med 2,5 dl vann

  1. Kok opp 2,5 dl vann, bland i gelepulver. I denne versjonen bruker jeg blåbær gelé. Rør pulveret ut og avkjøl. Rør i geleen i ny og ne mens den avkjøles slik at den ikke stivner i bunn.
  2. Knus kjeksene og smelt smørret. Bland og legg godt ned i formen slik at det ikke er noen gliper.
  3. Pisk kremfløten. Ikke slik at den blir for stiv, men luftig og fin. Blir den for stiv er det vanskelig å blande perfekt inn i osteblandingen.
  4. Bland melis, kremost, vaniljesukker, rømme og den AVKJØLTE geleen.
  5. Bland så osteblandingen inn i kremfløten.. Vend forsiktig med slikkepott el slik at du beholder luften du har pisket inn i kremen.
  6. Hell blandingen over i formen hvor kjeksbunnen er.
  7. Bland i en evt bærcouli. Under har jeg bare brukt litt blåbær, naturell.
  8. Sist, la stivne i kjøleskap og SPIS!


Skulle hatt et bilde av et stykke også, men var for opptatt med å servere og spise :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar