28. juli 2011

Flått tur i Ibsens ripsbærbusker (Ja, jeg vet det heter flott)..





Etter å ha bli regelrett "beordret" hjem på sofaen av jordmor var det ikke mye annet å gjøre enn nettopp det. Lye jordmoren som mente jeg så sliten ut. Sofaen er herved inntatt, og det er med trist hjerte jeg meddeler at de neste fem ukene kommer til å bli VELDIG lange og VELDIG kjedelige! Det skal nevnes at Mari i magen har det strålende fint. Hun vokser som hun skal, i takt med mor.. *Gud hvor jeg elsker badevekten om dagene* Hehe. Men men, normal stigning, så klager ikke.

Over til bildene, som jo dette blogginnlegget i hovedsak skal handle om... Etter en liten time på sofaen og nistirring på "The doctors", innså jeg nok en gang at hjemmetilværelsen og sofaslakking ikke er noe for meg. Med jordmorens ord fortsatt godt plantet i ørekanalene, bestemte jeg meg for å stikke snuten ut og plukke rips. Huseier har en svær ripsbusk som til nå bare er blitt plukket av fugler, så med tillatelse fant jeg meg et passende "bidne", også kjent som boks og plukket i vei. Utrolig avslappende, og med mammas løfter om ripssaft gikk det hele som en lek. Jeg måtte til og meg gå inn å finne meg et litermål som jeg hadde planer om å fylle!

Her ser du resultatet av den første fangsten. 800 gram deilig rips!



Da jeg skulle til å begynne neste runde med plukking oppdaget jeg plutselig at jeg hadde fått rundt 40(!!!!) nye føflekker på armene. Føflekkene var nesten mikroskopiske, hadde bein og liknet misstenkelig mye på Flått! Usj, isj og æsj! På armene mine kravlet en hel hær med blodtørstige miniflott.. Fikk helt fnatt.. Børstet av meg så godt jeg kunne, vasket armene med en klut, skifetet klær.. Tatt alle mine forhåndsregler.

frister det lite å gå ut igjen for å plukke mer, selv om både ripsbusken og solbærbusken bugner av deilige bær! Den saften bør være verdt det.

(Noen som har noen tips til bærplukking, uten å bli infisert av 100 flott i samme slengen?)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar