6. august 2011

Sult..




Det er sultkatastrofe i Somalia

Idag har jeg spist frokost med deilig pålegg, etterfulgt av kafébesøk med min kjære, ikveld skal vi på middag hos svigers med en overflod av mat.. Når vi skrur på springen kommer det friskt vann ut av rørene, jeg lar det renne lenge, sånn at det skal bli kaldt.

I butikken ser jeg på datostempling når jeg handler, lengst mulig holdbarhet. Jeg liker ikke handle på Kiwi, fordi de har så dårlig utvalg. Brødene jeg kjøper skal være ferske, smakfulle og næringsrike. Kneip eller andre billigbrød styrer jeg unna.

Jeg har brukt tid på å slanke meg, fordi jeg har levd et liv i overflod. Jeg har spist mer enn jeg har trengt, og har derfor måtte bruke tid på å trene meg ned i vekt.

En gang i måneden siden mars har jeg vært hos jordmor eller lege for å sjekke at babyen jeg har i magen vokser som den skal, at den får den næringen den skal og at den er sunn og frisk. Alt er vel.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg har mat på bordet, men jeg har vondt i hjertet mitt. Jeg ser små barn, de er bare skinn og bein. De gråter fordi de lider. De lider fordi de er født på feil sted til feil tid, med feil hudfarge.

Jeg ser mødre og fedre som ikke vet hva de skal gjøre, barna deres dør av underernæring og feilernæring. Her i Norge har vi også problem med ernæring, men av en helt annen art. Fedme.

Jeg oppfordrer ALLE til å gi en slant til en nødhjelpsorganisasjon, det finnes helt sikkert en som bidrar på den måten du foretrekker. Til ettertanke:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar