21. august 2011

Bullor?



Min mann har gjort avtale med noen kompiser, ingen kake, snop, brus, chips osv på en måned. Kjekt for han det, men ikke så kjekt for meg når han ser på meg som en tomsing når jeg vil ha noe godt! Prøvde foreslå "sunne" boller, men nei.

Dagen etter ble det boller likevel, og de ble godt mottatt. De er fantastisk gode og inneholder lite sukker, grovt mel og tørkede frukter!

For ca 15 boller:

3,5 dl lettmelk
1 pk gjær
70 g margarin
300 g grovt mel
300 g hvetemel (må sikkert bruke mer)..
1 ts kardemomme
1 ts kanel
1 ts salt
50 g rosiner
50 g aprikos
100 g hakkede mandler
1 pære (det var det jeg hadde)..

Ja, så lager man gjærdeig slik man pleier. Syntes det er veldig greit å blande det gjæren ut i vesken. Har erfart at resultatet blir best da.

Deretter, tilsett alt det tørre og rosiner/frukt/nøtter.

Når man erstatter hvetemel med grovt mel blir deigen ofte klissete, derfor tilsetter jeg litt mer hvetemel, slik at deigen blir lettere å jobbe med. Bare pass på å ikke tilsette for mye. Da blir det tørt..

Heves i 45-60 minutter. Stekes på 200 grader i 10-15minutter!

Server med brunost, hvitost, syltetøy og en god kopp kaffe!

Ha en fin søndag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar