18. oktober 2010

Go brødet!



Gjett hva jeg har gjort i dag? Diktet min egen brødoppskrift, og brødet ble godt, derav "Go brødret"



Oppskrift:
500 g sammalt rugmel
400 g sammalt hvetemel
100 g hvetemel
60 g solsikkekjerner
40 g linfrø
100 g havregryn
50 g valnøtter
1 pk gjær
1 ts salt
7 dl skummet melk
2 små gulrøtter

(jeg brukte ikke smør, selv om det er på bildet)..



Jeg blandet alt det tørre, og gulrot for så å blande ut gjær i melk, litt varmere enn 37 grader. Hev deigen i ca en time.



Jeg har ingen brødform, så jeg laget bare to runde brød og lot de etterheve i ca 40 min.



Ovnen settes på 210 grader, og brødene steikes i ca en time på nederste rille. Knips litt på de, hvis det kommer en hul lyd er de FERDIG.



Grovt og godt.



Nybakt brød med smør, heimelage rabarbra og jordbærsyltetøy og fløtemysost!

NAM! Derav "Go brødet"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar