14. juni 2011

En sjokket kvinnes bekjennelse..

For en tid tilbake, nærmere bestemt 14.mai, var jeg på et av byens vannhull med en jentegjeng. Vi hadde hatt en fantastisk dag, med shopping, god mat og mye latter, og mine venninner ville toppe kvelden med litt fest og morro. Helt greit for en gravid kvinne å være med på byen, de selger jo tross alt andre ting enn alkohol i baren.

Faren med å være edru i de seine nattetimer er at du får med deg ting, du får med deg hva som skjer rundt deg, og du får med deg samtaler du kanskje kunne vært for uten?

Jeg er av typen som liker å gå på kafe aleine. Jeg liker å observere folk, vurdere, analysere, muligens dømme, *kremt*, og rett og slett se på alle de rare skapningene som finner veien forbi meg. Men over til denne spesielle kvelden..

Vi satt oss i en sofaseksjon hvor det var mer eller mindre kjente folk fra før, iallefall av det motsatte kjønn. Guttegjengen var vel rundt 28+++, med seg hadde de en jentegjeng som var rundt 20-23, ikke noe galt i det, det er ikke det jeg sier, for det finnes mange oppegående jenter i begynnelsen av tjueårene, men de det var noe galt med, var DELER av guttegjengen.

En del av disse ungpikene forsvant en periode fra bordene hvor vi satt, og da begynte gutta å snakke. Jeg vil ikke gjengi hva som ble sakt, for sånne ord putter jeg ikke i min munn, men jeg kan fortelle at samtalen var av en sånn karakter at jeg bestemte meg for å gå hjem. Tenk av voksne gutter kan snakke om jenter som om de ikke er annet enn oppblåsbare dukker!?! Er gutter virkelig så umodne at de ligger rundt med de jentene de klarer lure, for så å kalle jentene for ludder? (Jeg vet at ikke alle gutter er sånn, og håper disse representerer mindretallet).

Jeg er ikke medlem av Ottar, og kommer aldri til å bli det, jeg barberer meg under armene, jeg sminker meg og jeg pynter meg, men jeg gjør det ikke for at gutter skal se på meg og mine medsøstre som en bruk og kast vare! Hva i alle dager hadde mødrene deres sakt om de visste hva dere holdt på meg?

Det er trist at kvinnesynet er så fordreid som det er i 2011, og det er like trist at vi kvinner er med på å bidra til det. Det er ikke om å gjøre å ta på seg det korteste skjørtet og den mest utringede toppen, det er ikke om å gjøre å være hjelpesløs og å gjøre seg mindre smart enn man faktisk er for å kapre en mann! Den mannen som liker deg da, er ingen mann, men en som trenger bekreftelse.

Jenter, få opp øynene, vær edru på byen noen ganger. Hør på når de velkledde, veltrente guttene omtaler jentene på nabobordet som "billig som en Rema 1000 pose" fordi de IKKE vil ligge med en av gutta.. (ja, det er sant).. og tenk deg om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar